ABN Amro herschikt organisatie

Met de herschikking in de interne organisatie wil de bank door ‘kruisbestuiving’ de dienstverlening verder verbeteren. Als voorbeeld noemt de bank het samenvoegen van de afdeling voor particuliere klanten en die voor het kleinbedrijf. De vragen, zoals kredietbehoefte, ontlopen elkaar in die klantensegmenten niet zoveel, zegt de bank. Het is trouwens niet de eerste keer dat deze twee klantgroepen bij elkaar worden gezet. Ook in de periode-Zalm (2009-2017) is het kleinbedrijf een tijdlang bij de Retail bank geplaatst. Om daarna weer te worden overgeheveld naar de afdeling voor mkb-klanten.
Radicale vereenvoudiging
Topman Robert Swaak heeft het al met al over een ‘radicale vereenvoudiging’ van het operationele model, om zo de klant in deze digitale tijd beter te kunnen bedienen. Of de herschikking nog tot een verder verlies van arbeidsplaatsen leidt, kan de bank nog niet zeggen. Maar uitgesloten lijkt dat zeker niet.
Verdienmodel onder druk
ABN Amro heeft natuurlijk net als alle banken last gehad van de lockdowns en vooral van de lage rente. Het verdienmodel staat door die ultra lage rente onder druk. Overtollig spaargeld onderbrengen bij de Europese Centrale Bank in Frankfurt kost nu geld. Terwijl het uitlenen in de vorm van hypotheken en bedrijfsleningen minder oplevert dan voorheen.
Bent u investeerder?
Blijf dan op de hoogte van de nieuwste beleggingen. Eens per maand ontvangt u onze nieuwsbrief.